Artykuł sponsorowany

5 najczęstszych usterek drukarek laserowych

5 najczęstszych usterek drukarek laserowych

Drukarki laserowe czarno-białe i kolorowe to urządzenia o wysokiej trwałości i niezawodności. Są wydajnie i znoszą duże obłożenie pracą. Jednak w pewnych okolicznościach nawet najdoskonalsze maszyny przestają działać lub wykonują swoje zadania w sposób ułomny, niezgodny z nominalnymi możliwościami. Opisujemy 5 najczęstszych usterek drukarek laserowych. Doradzamy, jak samodzielnie usuwać awarie biurowego sprzętu drukującego.

Co może zepsuć się w drukarce laserowej?

Drukujące urządzenia laserowe są zazwyczaj znacznie mniej awaryjne od atramentowych odpowiedników podobnej klasy. Nie dotyczy ich problem zasychania dysz czy zapowietrzenia układu doprowadzającego tusz do głowicy. Ponadto biurowe drukarki laserowe mają też niewiele ruchomych elementów podatnych na uszkodzenia mechaniczne i szybkie zużycie. Dzięki temu są niezawodne i trwałe, nawet przy dużym obłożeniu drukiem. Problemy z poprawną pracą wynikają głównie z zużycia materiałów eksploatacyjnych oraz błędów popełnianych przez użytkowników.

Oto lista pięciu najczęstszych awarii drukarek laserowych:

1. drukarka nie drukuje – przeczytaj komunikaty wyświetlane na panelu operacyjnym (urządzenia informują o swoim stanie), sprawdź podłączenia (wtyczki lub połączenie bezprzewodowe), ustal poziom zużycia tonerów (brak któregoś z kolorów może wykluczyć drukowanie) oraz bębna (ten element należy wymieniać po wykonaniu określonej przez producenta liczby wydruków), skontroluj domknięcie klapy urządzenia i właściwe położenie podajników papieru (przy okazji ocen, czy papier jest dobrze załadowany, czy się nie posklejał lub nie pofalował), potwierdź obecność właściwych sterowników (w razie wątpliwości powtórz instalację przy użyciu oprogramowania pobranego ze strony producenta drukarki) – jeżeli opisane zabiegi nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, skontaktuj się z serwisem,

2. zacina się papier – zablokowanie papieru wewnątrz drukarki jest bardzo popularną usterką, którą możesz samodzielnie usunąć: wystarczy dotrzeć do miejsca, w którym doszło do zatoru i ostrożnie usunąć papier – w przypadku trudnych do odblokowania zacięć, gdy istnieje ryzyko uszkodzenia maszyny, skorzystaj z pomocy fachowca,

3. obniżenie jakości wydruków – pionowe pasy, poszarpane krawędzie drukowanych detali graficznych lub blade kolory mogą być objawami zabrudzenia podzespołów (awaria listwy czyszczącej), zużycia bębna, kończenia się tonera, uszkodzenia lub niewłaściwej pracy kartridża (częsta przypadłość niskiej jakości zamienników) – jeśli pasy na wydruku są poziome, to przyczyną może być awaria układów elektronicznych,

4. pogniecione wydruki – jeżeli urządzenie gniecie papier (zmarszczenia na całej powierzchni, pozaginane rogi), to prawdopodobną przyczyną jest wyeksploatowanie lub awaria fusera, nazywanego popularnie piecem (od wysokiej temperatury, w której dochodzi do utrwalenia tonera na papierze) – samodzielna naprawa jest wykluczona, więc niezwłocznie zaprzestań drukowania i skontaktuj się z serwisem,

5. drukarka hałasuje – głośna praca urządzenia jest najczęściej następstwem zanieczyszczenia lub uszkodzenia ruchomych elementów: przerwij niezwłocznie pracę i wezwij serwis – kontynuowanie eksploatacji może zakończyć się poważną awarią, a nawet trwałym uszkodzeniem maszyny.

Jak przedłużyć bezawaryjną eksploatację drukarki laserowej? 

Analiza opisanych usterek i nieprawidłowości w pracy wskazuje na kluczową rolę właściwej eksploatacji i konserwacji w utrzymaniu maszyn w dobrym stanie technicznym. Opinię tę potwierdza specjalista z firmy DKS oferującej naprawę drukarek laserowych: – W trakcie normalnej pracy we wnętrzu urządzenia drukującego zbiera się kurz oraz drobinki papieru i tonerów. Zanieczyszczenia pokrywają rolki transportowe, zębatki oraz elementy elektroniczne. Zaniedbanie okresowych przeglądów i czyszczenia wnętrza drukarki prowadzi do spadku jakości pracy, a nawet do awarii. Regularnie serwisowana flota drukująca jest znacznie mniej podatna na awarie i przez lata zachowuje niepogorszone parametry pracy.

Właściwa eksploatacja to także używanie oryginalnych materiałów eksploatacyjnych do drukarek lub wysokiej jakości zamienników. Dotyczy to szczególnie tonerów, których wadliwa praca przekłada się na obniżenie jakości wydruków, może spowodować zatrzymanie pracy i uszkodzenie urządzenia. Na właściwą pracę tonera bezpośredni wpływ mają też warunki przechowywania: należy zapewnić temperaturę i wilgotność zalecane przez producenta.

Często popełnianym błędem jest niedostosowanie ustawień urządzenia do rodzaju drukowanych materiałów, np. do gramatury papieru lub do wydruków na folii samoprzylepnej. Jeszcze groźniejsza jest próba druku na materiałach, których dany model drukarki nie obsługuje. Takie praktyki prowadzą do zacięć, uszkodzeń elementów mechanicznych i zablokowania maszyny. 

Awarie maszyn drukujących są poważnym zakłóceniem w pracy biura i generują wysokie koszty związane z naprawami. Dlatego nie warto oszczędzać na serwisie. Pamiętaj też o tym, że skrupulatne stosowanie się do zaleceń eksploatacyjnych producenta jest najlepszym sposobem na przedłużenie bezawaryjnej eksploatacji drukarki laserowej.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.